Gura uscată (xerostomia)

15 februarie 2013

Întâlnită tot mai des odată cu înaintarea în vârstă, senzația de gură uscată (xerostomia) este atât neplăcută, cât și periculoasă pentru sănătatea dentiției, saliva având nu doar rolul de a ne ajuta să înghițim mai ușor hrana mestecată, ci și pe acela de a stopa acțiunea bacteriilor care produc cariile, protejând dinții și gingiile.

Persoanele care suferă de această afecțiune resimt, printre altele, o senzație de iritație,  lipicioasă, uscată sau de arsură, pot avea o limbă uscată și roșie, precum și buze uscate sau crăpate, o respirație urât mirositoare ș.a.m.d. De asemenea, aceste persoane întâmpină dificultăți în mestecarea și înghițirea hranei, dar și o sensibilitate crescută în consumarea anumitor alimente (uscate).

Xerostomia este adesea o consecință a medicației prescrise pacienților pentru diverse boli, în special bolile de inimă și ale aparatului circulator. Ea poate fi, totodată, un efect secundar al medicației pentru depresie, anxietate, astm, obezitate, epilepsie, Parkinson ș.a. Gura uscată mai poate avea drept cauză afecțiuni la nivelul glandelor salivare, diferite intervenții medicale în zona capului și a gâtului, deshidratarea și fumatul.

Dacă prezentați simptomele xerostomiei, e recomandat să mergeți la medicul dentist. În funcție de caz, acesta vă va sfătui ce să faceți pentru a menține un nivel optim de umiditate la nivelul cavtății bucale, cu scopul de a evita apariția cariilor și a unor afecțiuni gingivale. Câteva sfaturi anticipative sunt creșterea consumului de apă, alegerea unei gume de mestecat fără zahăr, utilizarea unei paste de dinți flurizate, precum și a apei de gură.