Dictionar de termeni stomatologici

03 octombrie 2017

ANATOMIA DINTELUI

• Coroana este partea dintelui din afara gingiei (partea vizibila a dintelui). Radacina nu este vizibila fiind plasata in interiorul osului maxilar sau a mandibulei.
  • Radacina este partea dintelui situata in interiorul osului.
  • Dintele temporar este dintele numit popular “dinte de lapte”.

TARTRUL SI DETARTRAJUL

• Tartrul este o acumulare de placa bacteriana care s-a mineralizat. Tartrul se poate forma numai atunci cand placa nu este indepartata de pe suprafata dintilor. Aceasta placa se calcifica si se transforma in tartru. Tartrul se poate forma atat deasupra, cat si sub linia gingiilor. Bacteriile care raman atasate de tartru pot cauza gingivite si boli parodontale. Tartrul nu poate fi indepartat prin periaj sau folosirea atei dentare, ci doar de catre medicul stomatolog. Detartrajul se realizeaza cu instrumente speciale, cele moderne fiind bazate pe ultrasunete, fara a cauza dureri sau traume ale gingiilor.
  • Detartrajul este manopera de indepartare a tartrului de pe dinti.
  • Periajul professional se realizeza imediat dupa detartraj si consta in perierea dintilor cu o perie rotativa si o pasta speciala (mai abraziva si cu mai mult flor decat o pasta de dinti).

CARIA SI OBTURATIILE /PLOMBELE

• Caria este procesul de distrugere a smaltului dentar, dentinei (stratul de sub smalt si cement), cementului (stratul care acopera la exterior radacina dintelui) si poate afecta si pulpa (tesutul moale din interiorul dintelui).
  • Obturatia reprezinta umplerea cavitatii preparate in dinte de catre medic pentru a curata o carie. Obturatia temporara este obturatia (plomba) care se aplica pe coroana dintelui intre doua faze intermediare ale tratamentului. Aceasta se poate indeparta usor de pe dinte deoarece are rezistenta scazuta.
  • Sigilarea santurilor si fosetelor este operatia de “umplere” a santurilor si fosetelor molarilor tineri, imediat dupa eruptia lor pe arcada, pentru prevenirea cariilor.

NERVUL DINTELUI

• Pulpa dentara reprezinta nervul dintelui impreuna cu vasele de sange si se gaseste in interiorul canalelor de pe radacinile dintelui si in interiorul coroanei dintelui. Pulpita este inflamatia nervului dintelui si, cel mai adesea aceasta conduce la extirparea nervului.
  • Pulpectomia sau extirparea pulpei este operatia de extragere a nervului inflamat din canalul unui dinte. Urmeaza ulterior dezinfectia canalului (irigarea lui cu solutii pe baza de hipoclorit de sodiu), prepararea lui (curatarea peretilor canalului) astfel incat acest canal sa poate fi obturat (umplut) cu o pasta care sa ramana definitiv pe canal.
  • Obturatia endodontica (denumita si obturatie de canal sau obturatie radiculara) este operatia de “umplere” a canalului din radacina dintelui dupa ce nervul a fost extras iar canalul dezinfectat.
  • Endodontia se ocupa de toate manoperele referitoare extirparea nervului si umplerea ulterioara a canalelor
  • Gangrena este complicatia unei carii netratate la timp si care a afectat deja nervul din dinte.

LIPSA UNOR DINTI

• Edentatia reprezinta lipsa unor dinti iar rezolvarea unei edentatiii se realizeza fie prin implante dentare fie prin lucrari protetice fixe (lipite de dintii vecini) sau mobilizabile (proteze care pot fi scoase din gura de catre pacient).
  • Coroana dentara este o lucrare realizata de catre tehnicianul dentar cu scopul de a acoperi un dinte care in prealabil a fost slefuit
  • Puntea dentara este o lucrare care se realizeza cu scopul de a rezolva lipsa unor dinti. Aceasta umple spatiul din care dintii lipsesc si se sprijina pe dintii vecini
  • Implantul dentar este un “surub” din titan sau zirconiu care se plaseaza in os (ca radacina dintelui) iar peste acesta se aplica o coroana realizata de catre technician (lucrarea protetica).