Aţa dentară şi apa de gură

30 ianuarie 2013

Uitând că periuţa de dinţi nu reuşeşte să cureţe aproximativ 35-40% din suprafaţă totală a dinţilor, din cauza contactului strâns între feţele vecine ale dinţilor, foarte mulţi pacienţi se opresc la periajul cu pastă de dinţi, fără să mai folosească aţa dentară şi apa de gură. Cu toate acestea, pentru rezultate excelente, cele două mijloace auxiliare de igienă orală trebuie obligatoriu introduse în rutina zilnică a spălatului pe dinţi.

Oral-hygiene-tools-300x199

Aţa dentară are rolul de a îndepărta resturile de mâncare şi placa din zonele interdentare, acolo unde periuţa nu poate avea acces. Ea reduce, astfel, riscul apariţiei cariilor, dar şi a afecţiunilor gingivale. Aţa dentară trebuie folosită cel puţin o dată pe zi, de preferinţă seara, pentru a nu le da bateriilor posibilitatea de a lucra împotriva dinţilor pe tot parcursul nopţii. Cea mai recomandată aţa dentară, indiferent de firma producătoare sau de aromă pe care o conţine, este cea care se strecoară cel mai uşor printre dinţii fiecărui pacient. Pentru pacienţii care întâmpinî dificultăţi în folosirea aței dentare, având dinţii foarte apropiaţi şi riscând să îşi rănească gingia, există aţa dentară cu ceară, concepută special pentru a aluneca mai uşor.

După ce placa bacteriană a fost îndepărtată de periajul cu pastă de dinţi iar spaţiile interdentare au fost curăţate cu ajutorul aţei dentare, apă de gură este binevenită să îşi facă efectul. Având un rol antiseptic important în lupta cu cariile, gingivită şi halitoză, apa de gură pătrunde în spaţiile interdentare cele mai dificile şi igienizează în totalitate cavitatea bucală, acolo unde trăiesc, în medie aproximativ 400 de specii de bacterii. Deşi unele tipuri de apă de gură au fost suspectate de antrenarea unor efecte negative asupra cavităţii bucale, datorită concentraţiei mare de alcool (în special cele ce depăşesc 20%), cercetările de specialitate nu au confirmat acest aspect.

Ceea ce s-a confirmat, în schimb, e faptul că placa bacteriană poate face ravagii dacă nu se respectă cu stricteţe periajul cu pastă de dinţi de cel puţin două ori pe zi, urmat de utilizarea aţei dentare şi a apei de gură, cel puţin o dată pe zi.